FAQ
På denne siden finner du alt du trenger å vite før du behandler bilen din med keramisk lakk forsegling.
Hvorfor keramisk lakkforsegling?
Keramisk lakk forsegling er for de som liker å ta være på bilen sin. Coatingen sørger for at vann og smuss preller av lakken og ikke fester seg like godt som det ville gjort på en ubeskyttet bil. Så det er ikke bare den utestående glansfulle overflaten lakken får, men også den selvrensende egenskapen som forenkler vasken. Når coating påføres på lakken, vil det danne seg en hard semi-permanent hinne over klarlakken.
Er keramisk lakkforsegling verdt det?
Keramisk coating er definitivt den beste beskyttelsen for bilens eksteriør, hvis vi utelukker PPF (paint protection film) som er i en helt annet pris klasse. Keramisk coating forenkler ikke bare vasken men hjelper mot oksidasjon og ytre påvirkninger som kan skade lakkens kosmetisk utseende og holdbarhet. Dette er en beskyttelse som gir en hydrofobisk overflate og ekstra glansfull reflekterende effekt. Absolutt den beste form av en semi permanent beskyttelsen for all slags klima.
Er det nødvendig med keramisk lakkforsegling?
Hver dag blir bilen din eksponert for ulike typer av forurensinger som skitt, støv, surt nedbør, veisalt, fugleskit, etc og over tid sliter og falmer dette lakken i lag med UV stråling.
Hvor lenge varer keramisk coating?
Coatinger som påføres hos Auto detailing har en holdbarhet på 2 til 9 år avhengig av hvilken type beskyttelse du velger, en eller to komponent. Holdbarheten kan forlenges ved påføring av vedlikeholdsprodukter og oppfølging av årlig kontroll (coating rens). Holdbarheten kan også påvirkes i stor grad av dårlige vaske rutiner, kjørelengde og klima.
Kan jeg ødelegge coatingen hvis bilen vaskes feil?
Ved feil håndvask rutiner, maskinvask med børste eller utilstrekkelig rengjøring kan det oppstå riper og bruksslitasje på lakken. Dette forårsaker at coatingen mister sin naturlige dybde, glans og hydrofobisk egenskaper. Dette kan påvirke i stor grad garantien som produktet leverer.
Kan keramisk coating beskytte lakken mot riper og steinsprut?
Den gir ikke noe beskyttelse mot steinsprut, men lakken blir mer motstandsdyktig mot vaske riper og gir ekstraordinær motstand mot ytre påkjenninger/forurensninger.
Bør en ny bil poleres før behandling?
Ja, til og med en ny bil må poleres. Forarbeid er den viktigste delen før behandlingen for å oppnå en maksimal glans med minst mulig små kosmetiske skader/mikroriper som kan ha oppstått under transport og levering. Veldig ofte kommer nye biler med lim rester etter transport og andre små kosmetiske skader/merker pga. plast beskyttelse som følger med bilen fra fabrikken, dette må korrigeres før behandlingen hvis det ikke ble skikkelig fullført fra forhandler.
Kan jeg polere eller vokse bilen min en gang etter behandlingen?
Ja, men anbefales ikke og er ikke nødvendig. Polering eller påføring av ekstra beskyttelse som voks etter behandlingen er ikke anbefalt. Dette kan påvirke hvordan coatingen oppfører seg, noe som kan medfører at skitt og vann ikke preller av overflaten så like bra som før. Du kan ikke fjerne eller ødelegge beskyttelsen med en enkel polering, men de fleste inneholder silikon eller voks som er carnouba basert, noe som kan godt maskere coatingen effekten og de flotte hydrofobiske egenskapene som kun en full syntetisk beskyttelse gir deg.
Voks vs. syntetisk forsegling vs. keramisk forsegling. Hva er forskjellen?
Av disse tre har voks kortest holdbarhet. Voks er også mer tilgivende når det gjelder forberedelser og tidsbruk. Voks gir vanligvis lakken en myk, varm, glansfull overflate. Syntetisk forsegling er laget for å vare lenger enn de fleste typer voks og er i noen tilfeller enklere å påføre. Syntetisk forsegling er basert på polymer, men da en mye mindre mengde polymer som blir brukt i coating, og tilfører vanligvis lakken glans, beskyttelse og en dyp «Wet-look».
Keramisk forsegling er mest krevende når det gjelder påføring, men varer lengst. Overflateforberedelse eller forarbeid er nøkkelen til at en coating varer som lovet av produsenten. Glansen er ekstrem og gir en meget hydrofobisk effekt, fordelene er mange. Med gode vaske rutiner og riktig vedlikehold skal coatingen etterleve garantien.
Hva er fordelene med keramisk lakkforsegling?
Fordeler med keramisk lakkforsegling inkluderer lengre varighet av beskyttelse. Avhengig av merke og versjon, kan det vare fra et år til 9 år maks om vedlikeholds programmet følges nøye. Coating gir egenskaper som vannavstøtende effekt, kjemiresistens, motstand mot UV, og det virker som et beskyttende belegg mot ting som kalk/vannflekker, insektsrester, fugleskitt, og svært lette riper. Du vil også oppleve at bilen holder seg renere lenger. Dette skyldes at skitt og forurensninger ikke fester seg like lett på coating som det gjør på ubehandlet lakk. Regn og vann sprut preller av og forebygger at skitt og smuss «gror» fast i lakken.
Keramiske lakkforsegling forbedrer også utseendet på lakken betydelig. De fleste keramisk lakkforseglere gir en skarp, blank overflate, i motsetning til den myke, varme overflaten som tradisjonelle voksprodukter gir.
Hva er ulempene med keramisk lakkforselging?
De største ulempene med keramisk lakkforsegling er kostnaden og forarbeidet som kreves før man kan påføre coatingen. Prisene på coatinger varierer veldig. Noen «gjør-det-selv-coatinger» kan være veldig rimelige, for eksempel alle coatinger som selges til forbruker kan koste fra 500-1000 kroner. Noen coatinger må legges kun av sertifiserte detailere på en profesjonelt måte og disse som regel varer veldig lenge og ikke selges til forbruker. En flaske av profesjonell keramisk coating kan koste fra et par tusen kroner. Alle coatinger krever imidlertid godt forarbeid av lakken. Vanligvis består det av polering og fjerning uønskede riper, og man må også fjerne evt. tidligere lakkforseglinger, skitt og smuss. Keramisk lakkforsegling derfor anbefales når bilen er ny, fordi en brukt bil kan plutselig koster mye mer pga. lakk korrigering/forarbeid.
Hvilke typer keramiske lakkforseglinger finnes i markedet?
Epoxy, nano, keramisk coating, glass, kvarts og silikon. Det er mange markedsføringsnavn der ute, men sannheten er at det er to vanlige klassifiseringer av coating, eller kvarts. Nano er rett og slett en betegnelse som brukes for å beskrive teknologien som brukes i alle moderne coatinger. La ikke ordet «nano» i et produktnavn påvirke deg. Polymer (også kalt epoxy) er designet for å krysslenke seg med klarlakken din og danne en permanent binding.
Kvarts, også kalt keramikk, glass eller silisiumdioksid (Si02) er designet for å være hardere enn tradisjonell klarlakk for å tilføre lenger holdbarhet. Noen coatinger er til og med en kombinasjon av disse to og lover det beste fra begge verdener, selv om vi enda ikke har sett noen forskjell på dem.
Vi vil også påpeke at applikasjonsmetoden ikke har noen sammenheng med typen coating. Både spray og tradisjonell coating kan være polymer- og kvarts. I moderne coatinger er navnet eller sammensetningen ikke så viktig som enkel påføring og garantert levetid. Typisk billige coatinger vil ha kortere levetid, mens premium profesjonelle coatinger vil ha lengre levetid og garanti.
Det siste innen keramisk coatings er Graphene som er egentlig en keramisk coating med tilsetning av grafen som gjør at belegget resulterer i en høyere vannkontaktvinkel, noe som betyr at vann perler opp og ruller av overflaten lettere. Denne forbedrede hydrofobisiteten reduserer sjansene for vannflekker.